نظریہ ارتقاء /انور مختار-قسط2

نظریہ ارتقاء کو شروع دن سے شدید ردعمل کا سامنا پڑا یہ محض پاکستانی معاشرے تک ہی محدود ہے نہیں بلکہ تمام مذہبی معاشرے نظریہ ارتقاء کے مخالف ہیں ۔ مختلف سروے اور تحقیقات سے یہ بات واضح ہے کہ جو معاشرہ جتنا زیادہ مذہبی ہے، وہاں ڈارون اور نظریہ ارتقا اتنا ہی ناپسندیدہ ٹھہرا۔ یہ نظریہ دنیا بھر کے مذاہب کے خلاف سمجھا جاتا ھے مذہبی افراد اور معاشرے نظریہ ارتقاء کے مخالف ہیں ”ڈارون اور نظریہ ارتقا کو شروع سے ہی چرچ کی شدید مخالفت کا سامنا کرنا پڑا۔لیکن چونکہ نظریہ ارتقاء ایک تسلیم شدہ سائنسی تھیوری ہے، اس لیے برطانیہ، یورپ اور امریکہ میں عوامی سطح پر مخالفت کے باوجود وہاں کے تعلیمی اداروں میں اس کی تدریس کا عمل متاثر نہیں ہوا۔ دوسری طرف ہمارے ہاں اول تو سائنس ہے ہی کہاں اور اگر ہے بھی تو ایسے بے ڈھنگے انداز میں پڑھائی جاتی ہے کہ وہ سائنس رہتی ہی نہیں۔ اس لیے ہم ارتقاء سمیت بہت سے سائنسی نظریات کے بارے میں ایسے فکری مغالطوں کا شکار ہیں جو سکول کی سطح پر ہی دور ہو جانا چاہییں مگر ہوتے نہیں ہیں
انسان بندر کی اولاد ہے اور ڈارون نے خود کو بوزنا کہا تھا یہ ڈارون کے بارے میں ہمارے ہاں سب سے بڑا مغالطہ ھے” اوریجن آف سپیشیز” کی اشاعت کے محض سات ماہ بعد آکسفورڈ یونیورسٹی میوزیم میں چرچ اور ڈارون کے حامیوں کے مابین مشہور مناظرہ بھی ہوا۔” آکسفورڈ یونیورسٹی میوزیم میں ہونے والے مناظرے کے دوران بشپ سیموئل ولبرفورس نے ڈارون کے نمائندے تھامس ہکسلے سے سوال کیا تھا، ”وہ آپ کا دادا تھا یا دادی، جس سے آپ کا نسب بندر سے انسان کی طرف چلا؟”
تو ہسکلے نے جواب دیا کہ اگر مجھ سے سوال کیا جائے کہ کیا میں بطور اپنے دادا کے ایک حقیر بن انس کو پسند کروں گا یا انسان کو جسے قدرت نے انعامات سے نوازا ہوا ھے لیکن بہت سے ذرائع اور اثر رسوخ کا مالک ھونے کے باوجود وہ اپنی ذہنی اور جسمانی قوتوں اور اثر و رسوخ کو سنجیدہ سائنسی مسئلہ پر بحث کے دوران تمسخر اور تضحیک کے لیے استعمال کرتا ھو تو پھر میں بلا پس و پش اس پر ایک بن مانس کو ترجیح دوں گا
On 30 June 1860, the Museum hosted a clash of ideologies that has become known as the Great Debate.
Even before the collections were fully installed, or the architectural decorations completed, the British Association for the Advancement of Science held its 30th annual meeting to mark the opening of the building, then known as the University Museum. It was at this event that Samuel Wilberforce, Bishop of Oxford, and Thomas Huxley, a biologist from London, went head-to-head in a debate about one of the most controversial ideas of the 19th century – Charles Darwin’s theory of evolution by natural selection.
Darwin’s On the Origin of Species had been published the previous November, so the ideas it contained were fresh. The lecture and discussion on the subject took place in what was then the Radcliffe Library, on the first floor of the Museum. Although no one accurately recorded what was said in front of the noisy crowd of almost 500 people, the story that has emerged is of a sharp intellectual volley between Wilberforce and Huxley.
Photograph of a wooden-beamed and wooden-floored room with bright light emerging through a flow-shaped window in the back hall. In the room are dark wooden museum cabinets of drawers. Today the Huxley room – where the famous debate was held – contains an estimated
1 million pinned specimens used by researchers worldwide.
Huxley was a brilliant young scientist who studied invertebrate fossils, apes, and humans. As one of Darwin’s closest associates – he was later nicknamed ‘Darwin’s bulldog’ – Huxley was among the few people to know about the ideas presented in On the Origin of Species ahead of its publication. As Bishop of Oxford, Samuel Wilberforce had reached the pinnacle of a highly successful career in the Church of England. Renowned as an eloquent and influential speaker, Wilberforce also had a first-class degree in mathematics and was a Fellow of the Royal Society. In the debate, he threw the full force of his theological training into upholding the idea of biblical creation, refuting Darwin’s picture of evolution through natural selection.
As the debate unfolded, Wilberforce taunted Huxley about his possible ape ancestry, to which Huxley is claimed to have retorted: ‘If then the question is put to me whether I would rather have a miserable ape for a grandfather or a man highly endowed by nature and possessed of great means of influence and yet employs these faculties and that influence for the purpose of introducing ridicule into a grave scientific discussion, I unhesitatingly affirm my preference for the ape.’
This ‘Great Debate’ was a dramatic event occurring right at the beginning of the Museum’s history, and one that marked a key moment in the development of modern evolutionary science.
بشپ سیموئل ولبرفورس اور الڈیوس ہسکلے کون تھے؟ ان کے بارے میں Wikipedia لکھتا ھے کہ
Samuel Wilberforce, FRS (7 September 1805 – 19 July 1873) was an English bishop in the Church of England, and the third son of William Wilberforce. Known as “Soapy Sam”, Wilberforce was one of the greatest public speakers of his day.[1] He is now best remembered for his opposition to Charles Darwin’s theory of evolution at a debate in 1860.
Aldous Leonard Huxley (26 July 1894 – 22 November 1963) was an English writer and philosopher. His bibliography spans nearly 50 books including novels and non-fiction works, as well as essays, narratives, and poems.
T H Huxley was known as ‘Darwin’s Bulldog’ for his support of the theory of evolution. But Huxley opposed the idea that ‘social Darwinism’ – the improvement of society by the survival of the stronger – would make for a more secure future for the human species.
اس طرح یہ بات سارے مذہبی لوگوں میں پھیل گئی اور ارتقاء کے بارے میں بحث شروع ہوتے ہی مخالف فریق کو کہا جاتا ھے کہ تمھارے آباؤ اجداد کون ہیں؟
نظریہ ارتقا کے بارے میں یہ غلط فہمی بہت عام ہے جبکہ ڈارون نے ایسا نہیں کہا کہ انسان بندر کی اولاد ہے بلکہ نظریہ ارتقا کے مطابق انسان اور جدید بندر مشترکہ آبا و اجداد رکھتے ہیں، یہی وجہ ہے کہ دونوں کے مابین اتنی گہری مماثلت ہے۔ بندر اور چمپینزی وغیرہ سب ہمارے قریبی رشتہ دار ہیں جدید سائنسی تحقیق کے مطابق انسان اور چمپینزی اپنی جینیاتی ترتیب میں تقریباً 98 فیصد مماثلت رکھتے ہیں لیکن اب یہ دو الگ الگ انواع ہیں اور کوئی ایک نوع اپنی انفرادی زندگی میں کسی دوسری نوع میں تبدیل نہیں ہو سکتی جن سے انسانی آبا و اجداد تقریباً پانچ سے سات ملین سال پہلے الگ ہو گئے تھے۔
جاری

Facebook Comments

بذریعہ فیس بک تبصرہ تحریر کریں

Leave a Reply